LOT 767photo © 2007 Brian | more info (via: Wylio).
Latamy obecnie wieloma liniami świata i, kierując się raczej rynkowymi kryteriami, wybieramy oferty według własnych preferencji oraz według okoliczności i potrzeb. Jednak z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT wciąż jeszcze mamy tę szczególną, nieco emocjonalną relację.

Linie powstały 1. stycznia 1929 roku. Rok później zostały przyjęte do IATA w 1930 roku. W tym samy roku odbyły się pierwsze pozakrajowe loty do Bukaresztu. Samoloty latały wówczas z warszawskiego lotniska na Polu Mokotowskim.

W latach trzydziestych XX wieku LOT pozyskiwał do swojej floty maszyny m. in. typu Douglas DC-2, Lockheed L.10A Electra, Lockheed L14H Super Electra i Junkers Ju 52/3m. Pierwszymi samolotami polskiej produkcji używanymi przez LOT były PWS-24 i PWS-24 bis.

Dysponując nowoczesnym na ówczesne czasy parkiem samolotowym LOT zaczął  rozwijać swoje połączenia. W 1936 r. wydłużono linię z Salonik do lotniska w Atenach. W 1937 można już było dolecieć LOT-em przez Rodos do Brytyjskiej Palestyny – Lyddy. Tego samego roku  do odcinka wiodącego do Tallina dodano loty do Helsinek. LOT szybko rozwijał i wydłużał swoja sieć połączeń.

W 1938 r. zarówno z Warszawy jak i z Krakowa można było bezpośrednio dolecieć do Budapesztu. W 1939 roku LOT miał już połączenie z Bejrutem, z Kopenhagą, przez Budapeszt – z Belgradem oraz przez Wenecję z Rzymem.

Działalność LOT-u została zawieszona w czasie II wojny światowej. Po wojnie linia wznowiła działalność po tym jak otrzymała 9 samolotów Douglas DC-3 i 10 maszyn radzieckich Lisunow Li-2. Loty krajowe wznowiono jeszcze w trakcie działań wojennych, 1. kwietnia 1945 roku, a międzynarodowe w maju 1945 r.

W czasach PRL-u LOT latał głównie na samolotach produkcji sowieckiej, Iljuszyn Ił-ac, Antonowach An-24 – zostały dostarczone w kwietniu i Tupolewach.

W latach czterdziestych uruchomiono połączenia  m. in. do Paryża, Sztokholmu, Pragi i Brukseli. Poza Europę LOT wyleciał po wojnie znów dopiero w 1963, do Kairu, a następnie do innych miejsc na Bliskim Wschodzie. W latach 70-tych LOT zaczyna latać przez Ocean Atlantycki, do Nowego Jorku i do Azji, czyli do Bangkoku.

Na przełomie lat 80-tych i 90-tych zaczyna się wielka wymiana floty LOT z maszyn produkcji radzieckiej na Boeingi i ATR-y a następnie również brazylijskie Embraery. Obecnie, według informacji ze strony internetowej LOT-u, flota polskiego przewoźnika wygląda następująco:

  • Embraer 170 – 10 szt.
  • Embraer 175 – 10 szt.
  • Boeing 737-500 – 6 szt.
  • Boeing 737-400 – 8 szt.
  • Boeing 767-300 – 6 szt.
  • Embraer ERJ 145 – 5 szt.
  • ATR – 72 – 8 szt.
  • ATR-42-500 – 2 szt.

W 1992 roku LOT stał się spółką akcyjną. W 2003 roku, LOT dołączył do sojuszu lotniczego Star Alliance, stając się jego 14 członkiem. LOT jest właścicielem spółki EuroLOT, załozonej w 1997 roku, która ma własną flotę złozoną z ośmiu samolotów ATR 72-200 i dwóch ATR 42-500. Był też właścicielem tzw. „tanich linii” Centralwings, które jednak po kilku latach, w 2009 roku zakończyły działalność.
LOT Polish Airlines Tupolev Tu-134photo © 2010 Dean Morley | more info (via: Wylio)

.

Przedsiębiorstwo obecnie zatrudnia ok. trzy tysiące osób i lata na 91 trasach z Polski. Bazą PLL LOT jest warszawski port lotniczy im. Fryderyka Chopina.