MALÉV Boeing 737-600photo © 2010 Dean Morley | more info (via: Wylio)

.

Węgierskie linie lotnicze Malév (węg. Magyar Légiközlekedési Vállalat) mają historię sięgającą wstecz do 1946 roku, kiedy narodziły się uznawane za ich poprzednika linie Maszovlet. W sensie ścisłym  linie o nazwie Malév istnieją 65 lat (właśnie obchodzą jubileusz). Obecnie linie lotnicze z kraju bratanków należą do sojuszu lotniczego Oneworld i latają lata do ok 60 miast miast w 35 krajach świata.

W pierwszych latach działalności linie obsługiwały tylko loty na krajowe, latając kilkoma maszynami typu Li-2s oraz Po-2s.

Li-2photo © 2008 János Tamás | more info (via: Wylio)

.

Malév zaczął się szybko rozwijać po wybudowaniu nowego lotniska Ferihegy Airport w Budapeszcie w 1950 roku. Linie przejęły ten port jeszcze jako Maszovlet wraz odpowiedzialnością za całe jego funkcjonowanie z kontrolą rejsów włącznie. W tym samym czasie powstała też marka Malév, linii znanej na świecie jako narodowy przewoźnik Węgier.

Rozpoczęły się też loty zagraniczne. Już wcześniej linie latały do Pragi. W 1956 roku zaczęto latać do Wiednia. Na początku lat sześćdziesiątych Malév latał już do najważniejszych miast Europy, do Paryża, Rzymu, Kopenhagi, Amsterdamu, Zurychu, Brukseli, Moskwy, Sztokholmu i innych.

Flota w tamtych czasie składała się z radzieckich IŁów, później pojawiły się Tupolevy Tu-134. Turbośmigłowe samoloty typu Ił-18 pozwoliły węgierskiemu przewoźnikowi zainicjować loty na Bliski Wschód i do Północnej Afryki.

W 1984 roku Malév uznany został za pełnoprawnego członka IATA, co wzmocniło pozycję tego przewoźnika w Europie. Pod koniec lat 80-tych Malév przewoził około miliona osób rocznie, obsługując 40 miast w 30 państwach.

Lata 90-te, podobnie jak w wielu przedsiębiorstwach lotniczych bloku wschodniego to okres wymiany floty radzieckich maszyn na samoloty typu Boeing i Fokker 70s. Dla Malévu to też czas  pierwszych lotów transatlantyckich do USA .

W 2007 roku Malev został przyjęty do grona członków aliansu Oneworld, skupiającego  takie linie jak m. in. American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines.

Niedawno w ramach obchodów swojego 65-pięciolecia inie lotnicze przemalowały w swoje historyczne barwy z lat sześćdziesiątych. Na zdjęciu widać Bombardiera Q400 w kolorach retro. Przy odrobinie szczęścia można tę maszynę obejrzeć na warszawskim Okęciu.

We flocie węgierskich linii  latają głównie Boeing 737, modele od 200, 300, 600, 700 i 800, także Fokkery 70, maszyny Candair CRJ-200 oraz jak widać Bombardiery.