Nie jest to auto dla spokojnych użytkowników dróg. Mitsubishi Lancer Evolution IX z mocą otoczonego w motoryzacyjnym świecie swoistym kultem silnika 2.0turbo dałby radę i z ikonami sportowej motoryzacji, tzw. super-autami. Wersja GT 400 potrzebuje mniej niż cztery sekundy, aby rozpędzić się do 100 km/h. Samochodziarze mówią o autach turbo z respektem, ale w Evo iX znajduje się turbina przez duże T. To samochód stworzony do sportu.

Trudno opowiadać dziś o rajdach samochodowych, pomijając Lancera Evolution w kolejnych wcieleniach. Pierwszy model tej serii – EVO I – został zaprojektowany jako baza dla rajdowej wersji Lancera.

Wersja Mitsubishi Lancera nazwana Evolution IX (EVO IX) pojawiła się w 2006 roku. Zastosowano w niej mocniejszy niż poprzednie silnik z systemem zmiennych faz rozrządu MiVEC, 6-stopniową skrzynię biegów, opcjonalne zawieszenie marki Bilstein, aluminiowe obręcze firmy BBS (w podstawowej wersji obręcze firmy Enkei). Obniżono też masę pojazdu, polepszono właściwości aerodynamiczne oraz system chłodzenia. Wprowadzono także zmiany stylistyczne nadwozia i wnętrza, wzbogacono wyposażenie.

Moc silnika Lancera Evolution IX waha się od 280 KM do aż 395 KM (w zależności od wersji). Poprawiono osiągi auta. 280-konnego silnik prędkość 100 km/h uzyskuje w 5,7 sekundy, a prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Związane z Mitsubishi firmy HKS oraz tuningowa – Ralliart skonstruowały wersję – Lancer Evolution IX MR (320-konną) oraz kolejne – 340, a teraz również do 360-konną. Przyspieszenia do 100 km/h kolejnych wersji: GT 340 – 4,5 sek., GT 360 – 4,3 sek.,  GT 400 – 3,9 sek.


Według Wikipedii Mitsubishi Lancer Evolution IX GT 400 może konkurować z takimi autami jak Ferrari 599GTB Fiorano oraz Nissanem GT-R.