Zaczyna się jesień. To czas wypraw w rejony bardziej wzniesione, bo teraz właśnie góry, czy to w Polsce, czy w Europie wyglądają najpiękniej. Postanowiliśmy przypomnieć kilka dobrych rad i zasad, o których powinien pamiętać każdy, kto rusza na szlak.

1. Kondycja i samopoczucie. Nawet stosunkowo krótka wycieczka górska może być trudna do przejścia dla osoby, która niewiele się rusza na co dzień. Jeśli planujemy wypad w góry, to warto nieco potrenować, bieganie i rower są niezłą zaprawą. Nawet zwykłe regularne spacery przygotowują całkiem przyzwoicie do lżejszego wysiłku. Jeśli nie czujemy się najlepiej, to nie ma co liczyć, że w trasie nam się poprawi. Lepiej wówczas zrezygnować lub poczekać na poprawę samopoczucia.

2. Ekwipunek – jest  to podstawowa rzecz, o jaką powinniśmy zadbać i zaplanować przed wyprawą górską. Nawet na krótką i niezbyt trudną wyprawę nie wolno wyruszyć bez żadnego wyposażenia. Przede wszystkim potrzeba nam map, które warto przed wyprawą dokładnie przestudiować. Poza tym może przydać się latarka ( plus zapasowe baterie), śpiwór lub koc oraz oczywiście telefon. Także jesienią nie warto zapominać o kremach z filtrem, chroniących przed Słońcem. Pakując ekwipunek dobrze jest jego poszczególne składnik umieścić w plastikowych woreczkach, zabezpieczając je przed przemoknięciem. Aha i pamiętając o wszystkim, co potrzebne i może okazać się niezbędne w górach, pamiętajmy jednocześnie, aby nie przesadzić. Nazbyt ciężki plecak nas wykończy.

3. Prowiant. Należy w trasę brać taki rodzaj pożywienia, który się szybko nie zepsuje i może być jakiś czas przechowywany w plecaku. Koniecznie trzeba wziąć zapas wody (w chłodniejsze dni i rejony – termos z ciepłą herbatą) i zaplanować trasę tak, aby w razie potrzeby móc go uzupełnić. Zabieraną na wycieczkę żywność powinno się zapakować w torebki, które zabezpieczą jedzenie przed wilgocią. Nie zaszkodzi, na wszelki wypadek, zabrać ze sobą tabliczkę czekolady lub batony energetyczne.

4. Apteczka. w górach łatwo o drobne skaleczenia, nie zapominać więc należy o bandażach, plastrach, wodzie utlenionej. Przygotujmy środki przeciwbólowe i anty-gorączkowe, typu paracetamol lub scorbolamid. W chłodne dni przydaje się zestaw witamin, które stanowią jakieś zabezpieczenie przed przeziębieniem.Poza tym można ze sobą zabrać węgiel, który pomaga w przypadku zatruć pokarmowych, a także panthenol – maść lub spray, który stosuje się w przypadku oparzeń skóry.

5. Ubiór. Istotne jest aby na wyprawy górskie nosić tkaniny naturalne, np. bawełniane koszulki, wełniane skarpety. W zimne rejony i na duże wysokości potrzebna będzie kurtka z tkaniny chroniącej przed wiatrem, przemoknięciem i zimnem, pozwalająca jednocześnie na wymianę powietrza. Przy planowaniu i pakowaniu się na dłuższe wyprawy warto pamiętać o ubraniach zapasowych, na wymianę. Nie zapominajmy też o nakryciu głowy, zarówno ze względu na zimno, jak i na słońce.

6. Buty. Główną ich cecha powinna być odporność na przemakanie. Polecane jest obuwie ze skóry z dodatkiem membrany gore-tex’owej chroniącej je przed przedostawaniem się wody. Optymalnie buty powinny być ponad kostkę, rozmiaru pozwalającego wygodnie włożyć do niego  stopę odzianą w dwie skarpety. Wygodne obuwie to podczas długich marszrut rzecz kluczowa, więc poświęćmy czas na dobranie najlepszego obuwia.

Fot. (C) Creative Commons/Flickr, mellowrapp, bcran