W ramach akcji „Odkryj Szwajcarię” zapraszamy do podróży koleją. Szwajcarska sieć kolejowa to ok. pięć tysięcy kilometrów linii państwowych i prywatnych. Dojechać pociągiem do tego kraju i podróżować panoramicznymi kolejami po nim można łatwo dzięki temu, że na eSKY.pl dostępne są rezerwacje biletów RAIL EUROPE, ponadto do końca września, w ramach promocji bilety Swiss Flexi Pass, pozwalające swobodnie poruszać się po całej Szwajcarii, nie tylko zresztą pociągiem – są o 30 proc. tańsze!

Podróż pociągiem to jeden z najlepszych sposobów poznania tego kraju. Przez Szwajcarię biegnie wiele znanych na całym świecie tras kolejowych, poprowadzonych w wyjątkowo malowniczych „okolicznościach przyrody”. Pociągiem da się tu dotrzeć właściwie wszędzie, np. szczyt Pilatus, na który wspina się najbardziej stroma na świecie kolejka górska (48 stopni nachylenia).

Na bardzo stromych trasach, których tu nie brakuje, np. do Zermatt, stosowany jest specjalny system napędowy wykorzystujący zębatki. W pociągach dalekobieżnych zazwyczaj są wagony restauracyjne.

Federalne Koleje Szwajcarskie określane są skrótami SBB. Na ważniejszych dworcach kolejowych działają specjalne punkty informacyjne, służące podróżnym pomocą w planowaniu przejazdów i oferujące wydruki danych komputerowych dla wybranych tras. Wszędzie dostępne są bezpłatne broszurki z rozkładem jazdy. Oprócz zakupu biletów można tam też zarezerwować miejsca bilety i miejsców w pociągach w całej Europy. Na większych stacjach znajdują się wypożyczalnie rowerów, kantory wymiany walut, stanowiska check-in dla bagażu oraz punkty sprzedaży biletów na koncerty i przedstawienia teatralne.

Niemal z każdego dworca można nadać pociągiem za opłatą sam tylko bagaż, także np. rower, który odbiera się wieczorem w miejscu przeznaczenia.

Trasy z widokiem

W podróżach kolejowych po Szwajcarii mniej chodzi o szybkość a bardziej o to co widać za oknem lub za panoromicznymi szybami specjalnego wagonu. Kto jechał np. Ekspressem Lodowcowym, nazywanym najwolniejszym ekspressem na świecie, ten wie o co w tym podróżowaniu tak naprawdę chodzi. A oto kilka najbardziej znanych tras:

  • Ekspress Złotej Przełęczy – GoldenPassLine. Trasa wiedzie z Lucerny do Montreux i oczarowuje wyjątkowo pięknymi krajobrazami. W wygodnym przedziale podziwiamy po drodze czterotysięczniki Eiger, Mönch, Jungfrau. Nad nad jez. Genewskim winnice zastepują widoki górskie.

  • Kolej Centovalli: Domodossola – Locarno. Przejazd nowoczesnym widokowym pociągiem przez malownicze doliny, wzdłuż głębokich przepaści i skalnych uskoków.
  • Bernina Express – koleją z Włoch do Szwajcarii. Trasę Tirano – Chur  obsługuje pociąg-legenda od 1913 r., wpisany na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Pociąg wyrusza z ciepłego włoskiego Tirano w regionie Veltlin, o klimacie południa, przez przełęcz Bernina, gdzie panuje wieczna zmarzlina, do Chur – najstarszego miasta w Szwajcarii. Jest to zarazem jedna z najbardziej stromych tras kolejowych na świecie, którą pociąg pokonuje bez zębatek. Po drodze przejeżdża się 196 mostów i 55 tuneli.

  • Ekspres Lodowcowy, kursujący po trasie pomiędzy Zermatt i St. Moritz. Jedzie przez Alpy bardzo krętą trasą, pokonując po drodze 291 mostków nad rzekami i przepaściami oraz 91 tuneli. Wagony wyposażone w panoramiczne okna pozwalają podziwiać krajobrazy- ośnieżone szczyty, lodowce i zieleniące się alpejskie doliny.
  • Jungfraujoch – wyżej żadna europejska kolej nie jeździ. Tę trasę zostawiamy na koniec, dla koneserów. Nie jest tak długa, za to rekordowa. W rejonie Jungfrau, w Berneńskim Oberlandzie jeździ kolej na „the top of Europe”, która wyrusza z Kleine Scheidegg i dociera wspinać się po nieustannie do wysokości 3454 metrów nad poziomem morza, gdzie znajduje się usytuowana w skalnym tunelu, stacja kolejowa Jungfraujoch. Jest to najwyższa stacja kolejowa w Europie. Poza stacją na górze znajduje się hotel, restauracja, sklepy z pamiątkami, stacja badawcza, a także tarasy widokowe położone na wysokości 3573 m n.p.m., do których dotrzeć można przy pomocy windy. Przy ładnej pogodzie, można tu podziwiać niezwykły widok całego masywu Alp. Uwaga, na Jungfraubahn jest mróz nawet w sierpniu, więc należy się odpowiednio przygotować. Można tu jeszcze zwiedzić pałac lodowy, wyjść na lodowiec. Miłośnikom kolei polecić warto muzeum kolej Jungfraubahn, w którym zachowały się między innymi zdjęcia z budowy tej niezwykłej linii.

Fot. (C) Switzerland Tourism