0

Madryt od Atocha po Barajas

Gran Via, Madridphoto © 2010 Dimitry B. | more info

.

Madryt podobnie jak inne europejskie metropolie był już niejednokrotnym gościem na naszym blogu. Zaliczyliśmy stolicę Hiszpanii do „Ligi Mistrzów wśród miast” i już w ubiegłym roku zapraszaliśmy na Majówkę do tego miasta. Akcja „Majówka w miejskim stylu” gościła już na Półwyspie Iberyjskim, w Maladze. Teraz udajemy się do samego serca Hiszpanii.

Metro

Jak w wielu wielkich miastach świata, także w Madrycie to metro jest najpopularniejszym i najszybszym sposobem przemieszczania się. Linii metra jest dwanaście, w tym dwie okrężne. Kursują od szóstej rano do drugiej w nocy. Sieć metra jest połączona z autobusową. W pobliżu stacji znajdują się najważniejsze dworce autobusowe i zakończenia linii. Większość stacji jest wyposażona w platformy przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

Metro Sol Tío Pepephoto © 2006 Manel | more info

.

Tramwaje

Tego rodzaju komunikacja to stosunkowo świeża rzecz w Madrycie. Pierwsze pojazdy kursować zaczęły latach 2003 – 2007. Obecnie są tam trzy linie tramwajowe. Jedna z nich korzysta ze stacji i torów metra. Pojazdy są nowoczesne, niskopodłogowe i komfortowe.

Metro Ligero de Madrid en Colonia Jardínphoto © 2010 Ricardo Ricote Rodríguez | more info

.

Autobusy

Madryt oplata ponad dwieście linii autobusowych. Do wyboru mamy linie turystyczne, uniwersyteckie, zwykłe, nocne i podmiejskie. Na przystankach autobusowych nie znajdziemy rozkładów jazdy. Czas przyjazdu najbliższego autobusu wyświetlany jest na tablicy elektronicznej. Tam też wyświetla się schemat całej trasy.

Dojazdy do miasta obsługuje sieć autobusów podmiejskich. Wsiada się wyłącznie przednimi drzwiami i kasuje się bilet w kasownikach umieszczonych naprzeciw wejścia, zaś wysiada się drzwiami środkowymi i tylnymi. W autobusach znajdują się wyświetlacze, na których zobaczymy trasę, kierunek, najbliższy przystanek, bieżącą datę i godzinę.

Warto zwrócić uwagę na system stacji przesiadkowych – tzw. intercambiadores – obejmujących, prócz autobusów i metra, także pociągi, autobusy podmiejskie i autokary dalekobieżne.

001643 - Madridphoto © 2010 M.Peinado | more info .

Teleférico

Kolejka nadziemna, która pozwala zwiedzać Madryt z niewysokiego, ale jednak „lotu ptaka”. Jej trasa rozpoczyna się z Paseo Pintor Rosales (w sąsiedztwie znajduje się wielki parking i restauracja). Następnie trasa prowadzi przez Rosaleda del Parque del Oeste, dworzec kolejowy Príncipe Pio, kościół San Antonio de la Florida nad rzeką Manzanares aż do Casa de Campo. Tutaj również funkcjonuje parking, restauracja z kawiarnią.
Cercanías

Tak określa się system podmiejskiej kolejki składający się łącznie z trzynastu linii. To bardzo dobre połączenie Madrytu z pobliskimi miejscowościami. Główna stacja tej sieci to słynna Atocha. Bilety na przejazd można nabyć w kasach bądź w automatach. Przy wejściu znajdują się bramki. Tabor jest nowoczesny, klimatyzowany, cichy i wygodny.

Madrid Atocha Stationphoto © 2009 Matthew Black | more info

.

Bilety

Ceny biletów, obowiązujących na metro i autobusy, jak wszędzie, zmieniają się, niestety, zawsze w górę. Oczywiście należy wybrać najbardziej pasujący do naszych planów wariant. Jednorazowe bilety kosztują ponad jedno euro. Można zaopatrzyć się również w dziesięcioprzejazdowe bilety metrobus, w miesięczne karty abono trans lub w ulgowe karty abono joven, dziesięcioprzejazdowe bilety albo miesięczne karty na kolejkę podmiejską.

Zanim zakupimy bilet, trzeba zorientować się po jakiej strefie będziemy się poruszać. Aglomeracja została bowiem podzielona na dwie strefy (zony). Warto wiedzieć, czy bilet, który nabywamy jest jedno- czy też dwustrefowy.

Lotnisko Barajas

Oficjalnie otwarty 80 lata temu port lotniczy Madrytu położony jest w północno-wschodniej części miasta, 13 kilometrów od centrum. Jest to największe lotnisko w Hiszpanii i jedno z najwiekszych w Europie. Korzysta z niego rocznie już ponad 50 mln pasażerów.

Z centrum miasta lotnisko połączone jest za pomocą linii metra, jak i wielu linii autobusowych. Na samym lotnisku pomiędzy Terminalem 1 i 2 kursuje bezpłatny autobus. Orientacyjny czas jazdy metrem do centrum miasta to 20 min. Szczegółowe informacje na temat transferów na Barajas i z niego znajdziemy na stronie lotniska w serwisie aena.es.

Postoje taksówek znajdują się przed terminalami. Orientacyjny czas jazdy między lotniskiem i centrum Madrytu to około 20-30 min. Orientacyjny koszt wynosi około 20 euro.

Madrid Barajasphoto © 2006 Emanuele | more info

Podziel się:



Kategoria: Porady,Relacje

4 komentarze

  • Radek

    1. „Orientacyjny czas jazdy metrem do centrum miasta to 20 min.” BZDURA. Najszybciej jak się da to 45 minut (do stacji SOL, czyli centrum centrum), wliczając dwie przesiadki (są 3 sensowne trasy do centrum, ale każda z nich obejmuje dwie przesiadki).

    2. Taksówki : „Orientacyjny koszt wynosi około 20 euro.” BZDURA. Od 4 lat (minimum) cena minimalna to 30-35 €. W nocy może być więcej.

    3. Ceny biletów na metro i autobusy: „Jednorazowe bilety kosztują ponad jedno euro.” BZDURA. Jednorazówki kosztują JEDEN euro ni mniej ni więcej (22.04.2011) i tak od jakichś półtora roku, wcześniej kosztowały 0,90 €.

    4. Autobusy: „Na przystankach autobusowych nie znajdziemy rozkładów jazdy.” BZDURA. Na każdym jednym jest rozkład jazdy z wyszczególnionym aktualnym przystankiem i kierunkiem jazdy, jak również podane są przedziały godzinowe i co ile minut w danym przedziale czasowym jeździ autobus.

  • Pingback: Maj w pełni – Europa wciąż czeka | Najtańsze bilety lotnicze
  • Pingback: Maj w pełni – Europa wciąż czeka - Blog eSKY.pl – Internetowe Centrum Podróży
  • Pingback: TOP 9 inspiracji na 9-dniowy weekend majowy - Blog eSKY.pl – Internetowe Centrum Podróży

zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *