Niestety, nie czujemy się zazwyczaj zachwyceni, gdy po wakacjach musimy wrócić do obowiązków życia codziennego, do pracy i nawału spraw powszednich. Psychologowie mówią nawet o depresji powakacyjnej (pourlopowej). Jakkolwiek to nazwiemy, każdy wie co to nie najlepszy nastrój, zmęczenie i rozdrażnienie, no i oczywiście – niechęć do podjęcia pracy po przerwie wypoczynkowej. Jak sobie z tym radzić

Stres pourlopowy to całkiem naturalna reakcja organizmu na konieczność ponownego narzucenia sobie dawnego rygoru  i zdyscyplinowania w wykonywaniu codziennych zadań. W pracy jesteśmy w stanie ciągłej gotowości, działamy na „wysokich obrotach”. W czasie wakacji napięcie to naturalnie „spuszczamy”, niczym powietrze z opony, relaksujemy się i odprężamy. Ponowne „pompowanie” wymaga, z oczywistych względów, wysiłku.

To, że dookoła widzimy pierwsze symptomy jesieni, chłodniejsze dni, mniej słońca, nie wpływa na poprawę.

Nie najlepszy nastrój może być spowodowany również tym, że twój odpoczynek był za krótki i organizm nie wypoczął wystarczająco.  Jeśli tak to zapraszamy – oferty last minute na eSKY.pl wciąż czekają 🙂

Jak sobie więc radzić po urlopie w pracy?

  • Z pourlopowym obniżeniem nastroju walczmy już w momencie wyboru rodzaju wypoczynku. Ogólna zasada brzmi: „jedź tam gdzie lubisz i rób to, co naprawdę lubisz. Wtedy rzeczywiście wypoczniesz;
  • Jeśli to możliwe, to nie przychodź do pracy prosto z urlopu – weź dodatkowy wolny dzień lub wróć z wakacji w piątek lub sobotę;
  • Nie rzucaj się od razu w wir ciężkiej pracy. Spróbuj uzgodnić z przełożonym, jeszcze przed urlopem, aby w pierwszym dniu w pracy,  nie zlecał ci szczególnie trudnych zadań, np. spotkań z klientami;
  • Pierwszego dnia w pracy zajmij się czymś mniej skomplikowanym koncentracji uwagi np: uporządkowaniem papierów, kalendarza, czytaniem służbowych emaili;
  • Spróbuj w pierwszych dniach pracy ustalić listę najważniejszych zadań i skup się na nich;
  • Istotne jest aby wszelkie zaległości powstałe w trakcie urlopu systematycznie, ale bez nadmiernego pośpiechu nadrabiać;
  • Po pracy – postaw na aktywny wypoczynek. Basen, rower, jogging, spacer itp;
  • Spróbuj od razu zaplanować zaplanować następny krótki wyjazd, np. już na kolejny weekend;
  • Daj sobie trochę czasu – człowiek potrzebuje około 3-4 dni, żeby na dobre wrócić do rzeczywistości.

Fot. (C) Creative Commons/Flickr, thephotographymuse