0

Amsterdam – rowerów i wody tu nigdy nie brakuje

blue canal at night in Amsterdamphoto © 2009 b k | more info
Akcja „Majówka w miejskim stylu” dotarła do Amsterdamu, miasta o którym powiedzieć można bardzoe wiele a i napisać niemało. Tak, oczywiście Amsterdam znalazł się na honorowej pozycji naszej listy miast dla rowerzystów. Proponujemy dziś przegląd najważniejszych atrakcji poprzecinanego kanałami miasta. A oferuje ono ich mnogość i rozmaitość.

Amsterdam jest stolicą konstytucyjną Holandii. Piszemy to na wypadek, gdyby ktoś miał jakąś sprawę do tamtejszych władz. To nie w Amsterdamie. Wszystkie bowiem instytucje rządowe znajdują się w Hadze.

Rzeka Amstel rozwidla się na około 160 kanałów, z których trzy największe w kształcie półkoli równolegle do siebie, Herengracht, Keizersgracht i Prinsengracht opasują centrum miasta. Przecinają je mniejsze kanały, tworząc sieć dróg wodnych dzielących Amsterdam na wyspy.

Centrum miasta wraz z przecinającym je kanałami powstawało XVII wieku, choć jego początki sięgają XIII wieku. W XV wieku stał się najważniejszym miastem handlowym Holandii. Pod koniec XVI wieku z Amsterdamu zaczęły wypływać statki do Indii. Handel zamorski budował bogactwo i potęgę miasta. Amsterdam był największym udziałowcem w Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, wielkim centrum finansowym i handlowym siedemnastowiecznej Europy

W tym czasie bogaty Amsterdam przyciągał i skupiał artystów, np. malarza Rembrandta. Po okresie świetności miasto nieco podupadło i ożywać zaczęło dopiero po odzyskaniu przez Niderlandy niepodległości. Pod koniec XIX wieku Amsterdam przeżywał swój drugi złoty wiek. W czasie II wojny światowej miasto było okupowane przez Niemców. Ponad 100 000 Żydów zostało wywiezionych z Amsterdamu. Rewolucja kulturalna w latach 60. i 70. przyniosła Amsterdamowi miano miasta wolności – tolerancja dla używania miękkich narkotyków sprawiła, że miasto stało się popularnym miejscem dla przedstawicieli młodzieżowych subkultur.

Około 18 km na południowy zachód od Amsterdamu znajduje się obsługujący to miasto port lotniczy Schiphol. Lotnisko ważne jest nie tylko pod względem transportowym, ale także gospodarczym – zatrudnionych jest tu 57 tysięcy osób, a pośrednio dodatkowe 50 tysięcy. Schiphol to czwarte co do wielkości lotnisko w Europie i 11 na świecie, a pod względem liczby pasażerów – czwarte w Europie. Lotnisko ma dogodne połączenia kolejowe z centrum miasta.

W mieście ulokowany jest duży węzeł kolejowy. Główny dworzec to Centraal Station, który dziennie obsługuje około 280 tysięcy osób. Stąd odjeżdżają pociągi międzynarodowe – do Belgii, Francji, Niemiec i Szwajcarii.

Amsterdam Centraal Stationphoto © 2002 Joost Witteveen | more info

.

Poruszanie się po mieście jest łatwe dzięki gęstej sieci transportu publicznego, obsługiwanego przez kilka przedsiębiorstw komunikacyjnych. Korzystać można z  linii autobusowych, tramwajowych i metra. w mieście kursują cztery linie szybkiej podziemnej kolejki i powstaje nowa linia Noord/Zuidlijn, z północy na południe, która ma być ona ukończona do 2013 roku.

Oczywiście jednak przede wszystkim polecamy Amsterdam na rowerze. Dzięki doskonałej infrastrukturze dla dwukołowców około 30 proc. całego ruchu w centrum miasta odbywa się na rowerach. Jest ich w Amsterdamie około 600 tysięcy.Można też skorzystać z usług rowerowych taksówek. Większość ulic ma wyznaczoną drogę rowerową, w mieście jest także wiele parkingów dla rowerów.

Warto w Amsterdamie skorzystać również z autobusu wodnego (canal bus).

Amsterdamphoto © 2010 Moyan Brenn | more info

.

Atrakcje turystyczne, czyli zabytki i nie tylko

Podobno zabytków w Amsterdamie jest ponad siedem tysięcy. Są to liczne kościoły, kamienice, mosty, fortyfikacje i giełdy. Miasto zaprasza także do licznych parków, galerii i muzeów.

Oude Kerk („stary kościół”) to najstarsza świątynia w Amsterdamie a znajduje się w samym środku dzielnicy czerwonych latarni. Zbudowany został w XIII wieku, poświęcony w 1306 przez biskupa Utrechtu. Kilkakrotnie rozbudowywany i przebudowywany zajmuje obecnie powierzchnię 3300 metrów kwadratowych.

Oude Kerk (Delft)photo © 2007 Becky Houtman | more info

.

Nieuwe Kerk („Nowy Kościół”) pochodzi XV wieku. Tutaj odbywają się koronacje holenderskich władców, bo gdyby ktoś nie pamiętał Holandia to monarchia.

Z punktów obowiązkowych ale tez niezwykle ciekawych warto wpaść np. na Plac Dam z Nationaal Monument – pomnikiem upamiętniającym wyzwolenie Amsterdamu spod okupacji niemieckiej w 1944 roku, obejrzeć wagę miejską z XV wieku na Nieuwemarkt i przebyć Magere Brug (Chudy Most) nad rzeką Amstel w Amsterdamie, który jest mostem zwodzonym, zbudowanym w 1934, w miejsce starszego, pochodzącego z 1691 roku.

Bridge Across The Amstelphoto © 2008 Jo Jakeman | more info

.

Warto też wybrać się nad Singel, najstarszy kanał Amsterdamu, na którego brzegu znajduje się słynny targ kwiatowy.

Red Lightsphoto © 2008 Geoff Wong | more info
Niezależnie od uczuć , jakie to miejsce budzi na pewno warto nie ominąć De Wallen, znanej dzielnicy czerwonych latarni Amsterdamu, położonej w samym sercu miasta. Najstarszy zawód świata jest tu legalny, ale całość przypomina raczej wystawę dla turystów niż biznes 😉

Z innych atrakcji do zwiedzania wymieńmy Munttoren („wieżę monetarną”) i Montelbaanstoren („wieżę Montelbaan”) zbudowaną w 1516 roku jako element starych fortyfikacji Amsterdamu, liczącą obecnie 48 metrów wysokości.

The Montelbaanstoren (1512) on the Oude Schansphoto © 2007 Ricardo Liberato | more info

.

Godnym uwagi punktem jest również Oost-Indisch Huis („dom wschodnioindyjski”) budynek, który powstał w 1603 roku, w czasach kolonialnej potęgi miasta, a w którym od 1606 mieściła się główna kwatera Kompanii Wschodnioindyjskiej.

Windmill in Amsterdam Oostphoto © 2002 David Evers | more info (via: Wylio)

Podziel się: