0

10 najbardziej izolowanych miejsc na ziemi

Na pewno każdy, lub prawie każdy z was miał to uczucie. Wyrwać się gdzieś w dalekie, odludne miejsce, gdzieś daleko, gdzie nie ma nikogo i prawie niczego. Odpocząć od zgiełku cywilizacji i delektować się spokojem. Inna sprawa, że dotarcie do takiego izolowanego punktu jest zazwyczaj nie lada podróżniczym i turystycznym osiągnięciem, powodem do dumy i uroczyście celebrowanych opowieści.

Spróbujmy więc stworzyć listę „najbardziej znanych” odległych, izolowanych i odludnych miejsc na Ziemi.

Tristan da Cunha

Wyspa Tristan de Cunha jest znana jako najdalszy ląd z punktu widzenia drogi nie po lądzie z innego miejsca. Położony na południowym Atlantyku skraweczek lądu jest oddalony od Afryki Południowej o ponad 2700 km i jest to najbliższa ziemia. Na wysepce mieszka ok. 270 ludzi.

Wyspa Wielkanocna

Położona równie daleko od innych lądów, Rapa Nui jest nieporównanie bardziej popularna turystycznie niż Tristan de Cunha i w odróżnieniu od atlantyckiej izolatki można na nią dolecieć samolotem. Sławna dzięki posągom Moai.

La Rinconada, Peru

La Rinconada, niewielka górnicza osada, leży ponad 5000 metrów nad poziomem morza. Uznawana jest za najwyżej położone miasto świata. Zbudowana jest w sąsiedztwie nie topniejącego nigdy lodowca. Ekstremalnie trudne i niebezpieczne jest dotarcie do miasta – wiodą bowiem do niego jedynie ścieżki i zdradliwe, smagane wiatrem górskie dukty.

Antarktyda

Właściwie dowolne miejsce na tym izolowanym od reszty i niegościnnym kontynencie jest ucieczką od cywilizacji. Aby spędzić tam nieco czasu, najlepiej zostać badaczem, polarnikiem lub sławnym podróżnikiem. Turystyka mainstreamowa raczej omija podbiegunowe szlaki.

Przylądek York, Australia

Tu z kolei możemy liczyć na odludne podrównikowe klimaty. Mało kto mieszka na tych podmokłych terenach a jeśli już to głównie aborygeni.

Ittoqqortoormiit, Grenlandia

Nie tak daleko od Europy, kilkaset kilometrów od Islandii, jednak Ittoqqortoormiit leży na końcu świata, czyli na wschodnim brzegu zaludnionej przez zaledwie kilkadziesiąt tysięcy ludzi największej wyspy na Ziemi.

Wyspy Kergulena

Położony w południowej części Oceanu Indyjskiego archipelag jest równie izolowany jak Tristan da Cunha, jednak w odróżnieniu od atlantyckiego odpowiednika, nie ma w ogóle stałych mieszkańców. Rezydują tutaj jedynie badacze i… pingwiny.


Wyspa Pitcairn

Położona w cieplejszej strefie Pacyfiku malutka wyspa z zaledwie kilkudziesięcioma mieszkańcami nie jest tak izolowana, jak poprzednio opisywane – najbliższe inne wyspy są nie dalej niż tysiąc km. Jest jednak sławna z tego, że to na niej osiedlili się buntownicy z brytyjskiego okrętu Bounty i obecni mieszkańcy tego miejsca są ich potomkami.

Alert, Nunavut, Kanada

Alert to maleńka wioska położona na lodzie, zaledwie 800 km od Bieguna Północnego. Uznawana za najdalej na północ wysunięte stale zamieszkane miejsce na kuli ziemskiej. Najbliższe inne zamieszkane miejsce położone jest, bagatelka, ponad 2 tysiące km stąd.

Region Motuo, Chiny

Teren ten jest określany jako ostatni w Chinach okręg bez drogi wiodącej do niego. Położony, w obrębie chińskiego Tybetu na południowych stokach wschodniej części łańcucha Himalajów.

Fot. (C) Creative Commons/Flickr, The Official CTBTO Photostream,  riquard, eutrophication&hypoxia, feral arts, leszekwasilewski, DocAC, wileypics, US Mission Canada, gjofili

Podziel się:



Kategoria: Porady,Relacje

11 komentarzy

  • Łukasz Sowiński

    Ja bym dodał jeszcze miejscowość A (włąściwie A z takim znaczkiem nad literą)w Norwegii na Lofotach
    Miejscowość o najkrótszej nazwie na świecie jedno literowa nazwa od ostatniej litery alfabetu Norweskiego w znaczeniu tego że miejscowosc leży na koncu archipelagu, dalej juz nic nie ma.

  • BORO123

    Wszystkie miasta w Norwegii. Jest ich raptem 45 http://www.odyssei.com/pl/show-cities/625.html

    I najdalej wysunieta osada Skarsvag = ponoc fajna praca.
    Tak rodacy tez tam sa i sobie chwala
    http://www.zwinka.pl/778-Najdalsza_osada_Polnocy
    Milego dnia.

  • Smash

    Co do miejscowości A (muszę się pochwalić, iż miałem okazję ją odwiedzić ;), to raczej nie pasuje do powyższego zestawienia, gdyż nie jest „odizolowana”. Oczywiście, jest najdalej wysuniętą na wschód miejscowością, ale droga do niej prowadzi przez szereg innych małych miejscowości.

  • Pawel

    Ja pozwole sobie polecic moze nie najbardziej odizolowane miejsce na ziemi, lecz najdziwniejsza nazwe miejscowosci ktors brzmi „Zzyzx”
    🙂
    Gdzie znajduje sie owa miejscowosc ? Oto zagadka
    pozdrawiam

  • kasia

    do Paweł: miejscowość „Zzyzx” jest gdzieś w Kalifornii w USA – nawet mam zdjęcie tablicy z nazwą, bo mijałam zjazd do tej miejscowości podróżując po zachodnim wybrzeżu USA 🙂

  • Monika Donner

    Jeszcze parę takich artykułów i juz nie będzie dokąd uciec…już teraz jest trudno znaleźć miejsce bez tłumów turystów…:(

  • Pawel

    Brawo Kasia …
    Dla zainteresowanych adres gdzie mozna poczytac wiecej o tym „odizolowanym” miejscu

    http://www.interameryka.com/2010/04/gdzie-znajduje-sie-tajemnicza-droga-zzyzx/

    pozdrawiam wszystkich „izolatorow” 🙂

  • Pingback: Najpopularniejsze w 2010 roku - Blog eSKY.pl – Internetowe Centrum Podróży
  • Pingback: 100 rzeczy na świecie, które warto zobaczyć na własne oczy | Najtańsze bilety lotnicze

zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *