0

Rajd Polski po raz 67. – eSKY Rally Team powalczy

Dziś wieczorem rozpoczyna się w Mikołajkach 67. Rajd Polski, jedna z najstarszych rajdowych imprez na świecie. eSKY Rally Team staje w szranki i liczy na dobre miejsce.

Po raz pierwszy rozegrano Rajd Polski w  1921 roku. Liczba uczestników nie była imponująca – tylko sześciu . Trasa jednak, jak na ówczesny stan motoryzacji i dróg nie była łatwa – 600 km z Warszawy do Białowieży i z powrotem do stolicy. Pierwszym triumfatorem był Tadeusz Heyne prowadzący Dodge’a.

 

W dwudziestoleciu międzywojennym organizowano rajd ze zmiennym szczęściem i pod różnymi nazwami. Nie każdego roku udawało się przeprowadzić zawody. W ostatnim przed II wojną Światową rajdzie w 1939 r. brało udział 38 zawodników, którzy rywalizowali na liczącej 4,5 tysiąca km trasie.

Po wojnie wrócono do rozgrywania imprezy w 1947 r. Rozegrano go jeszcze rok później, nawet pod patronatem prezydenta państwa, lecz potem nastąpiła przerwa aż do 1954 roku, gdyż okresie stalinowskim uznawano rajdy i sporty samochodowe za burżuazyjne i antysocjalistyczne w charakterze.

W 1957 roku rajd miał znów międzynarodową rangę  – wzięły w nim udział załogi z NRD i Jugosławii. Dopiero jednak od początku lat 60-tych impreza zaczęła być rozgrywana regularnie, co roku, pod nazwą Rajd Polski

W 1960 r. impreza uzyskała status rundy Mistrzostw Europy, najważniejszych w owym czasie rajdowych rozgrywek na świecie. Co roku więc do Polski zjeżdżały najlepsze europejskie załogi. W rywalizacji z najlepszymi kierowcami świat dobrze spisywał się Sobiesław Zasada. W 1964 roku zwyciężył na aucie marki Steyr-Pucha 650TR. Potem wygrywał RP: jeszcze w 1967, 1969 i 1971 roku.

Od 1973 rajd stał się rundą mistrzostw świata (wówczas tylko producentów). W 1976 r. zwyciężył w nim Andrzej Jaroszewicz w Lancii Stratos. Następnym Polakiem, któremu to się udało był Krzysztof Hołowczyc – dopiero w 1996 r.

Rajd przenosił się z Małopolski na dolny Śląsk i ponownie do Małopolski. W związku z powstałą w kilka lat temu koncepcją wprowadzenia Rajdu Polski do mistrzostw świata w 2005 roku organizację imprezy na zlecenie Polskiego Związku Motorowego przejął Automobilklub Olsztyński, a zawody przeniosły się na trasy regionu Warmii i Mazur.

Od 2006 zawody organizuje bezpośrednio Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego. Zgłoszono je jako kandydata do mistrzostw świata. Światowa Rada Sportu Samochodowego FIA w końcu zdecydowała o włączeniu Rajdu Polski do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata 2009. To znacznie podniosło zainteresowanie imprezą na świecie. Jak się szacuje w 2009 roku, 66 Rajd Polski obejrzało na trasie łącznie około 150 tysięcy kibiców!

W tegorocznej edycji rajdu nie zabraknie trudnych, szutrowych odcinków. Nowo przygotowana trasa i pełne niespodzianek oesy sprawią, że emocji będzie więcej nawet niż w ubiegłym roku.

A oto kilka ciekawostek na temat imprezy (za oficjalnym serwisem Rajdu Polski)

  • Najliczniej obsadzony Rajd Polski odbył się 1975 roku. Na starcie imprezy stanęły aż 123 załogi, a jej zwycięzcą był Włoch Maurizio Verini w Fiacie 124 Abarth.
  • Najgorszą frekwencję impreza miała w 1921 roku, a więc podczas pierwszej edycji Rajdu Polski. Wzięło w nim udział zaledwie 6 załóg. W czasach współczesnych najsłabiej obsadzony Rajd Polski odbył się w 1990 roku. Do Wrocławia przyjechały tylko 53 załogi, a zwycięzcą imprezy był Belg Robert Droogmans w Lancii Delta Integrale.
  • Najwięcej zwycięstw w Rajdzie Polski ma na swoim koncie Sobiesław Zasada. Trzykrotny rajdowy mistrz Europy wygrywał tę prestiżową imprezę czterokrotnie za każdym razem jadąc innym samochodem: 1964 (Steyr-Puch 650 TR), 1967 (Porsche 912), 1969 (Porsche 911 S), 1971 (BMW 2002 TII).
  • Najdłuższą trasę Rajd Polski miał w 1939 roku (4500km). W czasach powojennych najwięcej kilometrów (3457) zawodnicy przejeżdżali w 1964 roku.
  • Najkrótszą trasę Rajdu Polski organizatorzy wytyczyli w 1921 roku (ok. 600 km). Ostatnio najbardziej kompaktową trasę miał Rajd Polski 2000. Wówczas całkowita jej długość wynosiła (746,74 km).
  • Najczęściej zwycięzcy Rajdu Polski zasiadali za kierownicami samochodów marki Ford (7 razy): 1930, 1988, 1989, 1993, 1994, 1997, 2002 oraz Fiat (również 7 razy): 1928, 1938, 1972, 1973, 1975, 1978, 1979). Po 5 zwycięstw odnieśli kierowcy Toyoty: 1995, 1996, 1999, 2000, 2001, Lancii: 1947, 1976, 1977, 1990, 1991 oraz Austro-Daimlera: 1923, 1924, 1925, 1927, 1929.
Podziel się: