0

Lufthansa funduje! Konkurs

Linia Lufthansa otwiera nowe połączenie lotnicze z Polski – już teraz można kupić bilety na połączenia z Bydgoszczy. My z tej okazji prowadzimy konkurs na naszym fan page na Facebooku. A jako, że pytamy w nim o historię tej linii, jej połączenia i ciekawostki jej dotyczące, to chcemy Wam dać możliwość znalezienia wszystkich tych informacji w jednym miejscu.



Zacznijmy od początku… Linia Lufthansa jaką znamy rozpoczęła swoją działalność po wojnie w 1953 roku jako „Aktiengesellschaft für Luftverkehrsbedarf” (Luftag). Dopiero rok później następuje zmiana nazwy na Lufthansa – jest to nazwa przedwojennego przedsiębiorstwa lotniczego działającego na terenie Niemiec, z którym obecna firma nie ma związku kapitałowego ni prawnego. W końcu, w kolejnym roku – 1 kwietnia 1955 przewoźnik wznawia loty. Należy zaznaczyć, że działa on po zachodniej części muru berlińskiego.

Linię można uznać, za prekursora nowoczesnych rozwiązań. Już w 1958 roku zaczęła ona korzystać z samolotów o napędzie odrzutowym. Począwszy od roku 1960 przewoźnik zaczęła korzystać z nowoczesnych Boeingów B707 i one pozwoliły jej na przelot na pierwszych trasach dalekiego zasięgu – do Nowego Jorku, Tokio, Hong Kongu i Johannesburga.

Lata ’60 były doskonałe dla rozwoju przewoźnika, jednak radość skończyła się w 1973, a w 1979 roku przemieniła w żal straszny – kryzys i rosnące ceny ropy naftowej dały się we znaki każdemu. Nie mając własnych źródeł paliwa, trzeba było szukać „oszczędności” gdzieś indziej i tak inżynierowie linii zmuszeni byli do opracowania bardziej wydajnych silników lotniczych. Kryzysy sprawiły, że w latach ’80 zaczęto inaczej podchodzić do rozwoju przedsiębiorstwa. Przeprowadzono reorganizację, zmieniono strukturę zarządzania, strategie marketingowe a także wizerunek przewoźnika.

Lata ’90 zaczęły się w sposób niezwykły. Po zjednoczeniu Niemiec, od roku 1991 samoloty Lufthansy mogą latać do i z Berlina. Kilka lat później – w 1997 roku – przewoźnik wraz z liniami: Air Canada, SAS, Thai Airways i United Airlines zakładają „Star Alliance”, który jest pierwszym wielostronnym sojuszem linii lotniczych. To był początek poważnych zmian i dużych wydarzeń w historii przewoźnika.

Na początku tego wieku składa on zamówienie na samoloty Airbus A380, zaś pod koniec dekady dysponuje już Boeingami 747-800. Współpraca z Boeingiem od 2004 roku jest poszerzona i Lufthansa uczestniczy w jego programie Connextion, który umożliwia pasażerom korzystanie z internetu na pokładach samolotów tej firmy Boeing. Był to pierwszy przewoźnik, który przystąpił do tego programu. Lufthansa była też pierwszym przewoźnikiem, który wprowadził do swojej floty samoloty Boeing 737 i jedynym, który zakupił wersję 737-100 tych samolotów.

Powoli stało się też jasne, że Frankfurt nad Menem to dla Lufthansy za mało – chociaż od początku była to główna baza tego przewoźnika. Dlatego, w celu odciążenia Frankfurtu w 2003 roku otworzono nowy terminal w Monachium. Warto dodać, że lotnisko w Monachium jest jednym z pierwszych w Europie terminali będących częściowo własnością linii lotniczych. Dwa lata później nastąpił kolejny wielki krok – połączenie Lufthansy ze szwajcarskim przewoźnikiem Swiss.

Obecnie przewoźnik operuje na blisko 250 trasach obejmujących cały świat, a w jego flocie jest prawie 300 maszyn różnego typu. Co ciekawe Lufthansa przyjęła zasadę, by nazywać swoje samoloty od niemieckich nazw miast i regionów dlatego, niech nikogo nie zdziwi jak będzie lecieć na pokładzie Airbusa o wdzięcznej nazwie „Magdenburg”, „Stuttgart” czy „Baden-Baden” lub Boeinga o imieniu „Berlin”, „Dortmund”, „Potsdam” a nawet „Bayern”.

Lufthansa jest jednym z tych przewoźników, którzy posiadają świetną siatkę połączeń również z/do Polski. Pierwszy samolot tego przewoźnika wylądował w Polsce w 1971 w Warszawie. Ponad dwadzieścia lat później – 1993 – przyszedł czas na Katowice, a on 2007 systematycznie łączy ze światem kolejne Polskie miasta – najpierw Wrocław, w 2008 roku Gdańsk i Kraków, w 2009 Rzeszów i Poznań, w 2014 Lublin, a teraz przyszedł czas również na Bydgoszcz.

Fot. (C) Creative Commons/Flickr: Aero Icarus.

Podziel się: