W linii prostej Warszawę od Pekinu dzieli dystans niespełna 7 tyś. km. Aż trudno uwierzyć, że nasi pradziadkowie wybierając się do stolicy Chin poświęcali kilka tygodni na tak daleką wyprawę. W porównaniu z ich doświadczeniem, dzisiejsze podróżowanie to prawdziwy komfort. To prawda, wybierając się do Pekinu, zamiast tysięcy godzin niebezpiecznych wędrówek,  spędzamy zaledwie 9 h w wygodnym samolocie. Wydaje się mało, ale unieruchomienie ciała w pozycji siedzącej przez tyle godzin może przysporzyć nam sporo kłopotów, a przynajmniej zniechęcić do latania. Co możemy zrobić, żeby długi lot nie był dla nas zmorą, ale przyjemnością?

 

 

Fot. (C) Creative Commons/Flickr: Aero Icarus

Jest na to kilka sposobów. Nasz komfort podróży zależy głównie od dwóch czynników: naszego przygotowania do planowanego lotu oraz od… wyboru typu klasy w samolocie.
Do obsługi tras atlantyckich LOT przeznaczył nowoczesne samoloty Dreamliner w 3 klasach: ekonomicznej, Premium Club oraz Elite Club. Osoby, które cenioną komfort, ale nie lubią przepłacać powinny zastanowić się nad opcją Premium Club. Tym bardziej, że w LOT-cie trwa promocja, w której na długich trasach: z Warszawy do Chicago, Toronto, Nowego Jorku czy Pekinu za niewielką opłatą możemy skorzystać z usługi upgrade z klasy ekonomicznej.
Fot. (C) Creative Commons/Flickr: Kuba Bożanowski
Ułożenie ciała w jednej pozycji może być niezdrowe dla osób z problemami krążenia, ponieważ długotrwałe siedzenie z opuszczonymi, zgiętymi nogami zacieśnia naczynia krwionośnie i w efekcie utrudniony zostaje przepływ krwi do serca. W samolotach typu Dreamliner istnieje możliwość 4 stopniowego regulowania oparć – to może w znaczny sposób wpłynąć na nasze zdrowie oraz komfort podróży. Co więcej, w klasie Premium mamy także do dyspozycji 6-calowy ruchomy podgłówek (góra-dół) oraz opuszczany podnóżek. To pozwoli nam rozsiąść się możliwie najwygodniej oraz zmienić ustawienia w dowolnym momencie. Teraz nie jesteśmy już skazani na jedno ułożenie ciała podczas całego lotu. Kiedy już siedzimy wygodnie, możemy zrobić kilka ćwiczeń ułatwiających krążenie. Staram się zawsze robić przynajmniej jedno najpopularniejsze, a zarazem najprostsze: trzymam pięty na podłodze, a następnie unoszę palce stóp do góry. Staram się wytrzymać w takiej pozycji 3 sekundy i opuszczam palce na dół. Potem próbuję zrobić to samo z piętami.

Dobrze jest przygotować się do podróży kilka dni wcześniej. Ze względu na niski poziom wilgotności powietrza w samolocie, zaleca się nałożenie na twarz i włosy maseczki nawilżającej dzień przed wylotem. Tuż przed wejściem na pokład dobrze nanieść na twarz krem z filtrem przeciwsłonecznym. Niewiele osób pamięta o tym, że promieniowanie UVA działa nawet przez okna samolotu. W dzień podróży lekarze radzą zjeść lekki posiłek oraz wypić dużo wody niegazowanej.

Posiadając bilet Premium Club możemy skorzystać z wielu przywilejów, dzięki czemu zaoszczędzimy czas i ominiemy uciążliwe kolejki przed wejściem i w czasie wyjścia z samolotu. Jedna z jej największych zalet to opcja dedykowanej odprawy przy stanowisku klasy Bussines. Ten czas, który normalnie spędziłabym czekając na swoją kolej, poświęcam na zabiegi kosmetyczne, o których pisałam wcześniej. Odpowiednio przygotowana, odprężona – bo przecież ominęło mnie bezużyteczne czekanie na lotnisku – wreszcie mogę rozkoszować się widokami z okna samolotu. A jest co oglądać!
Fot. (C) Creative Commons/Flickr:Daniel Rio Tinto
Fot. (C) Creative Commons/Flickr: Linh H. Nguyen

Fot. (C) Creative Commons/Flickr:Stuck in Customs
Fot. (C) Creative Commons/Flickr: Stuck-in-Customs
Kiedy poczuję się znudzona to wtedy robię przerwę na film lub prasę. I znowu przy tej okazji warto wspomnieć Premium Club. Co prawda w tej klasie przy każdym siedzeniu mamy gniazdka elektryczne oraz wejście USB, ale nie warto zabierać ze sobą laptopa, kiedy w samolocie mamy do swojej dyspozycji 10.6 calowy monitor. A na amatorów czytania czekają dzienniki po polsku i w języku angielskim.
Fot. (C) Creative Commons/Flickr:eisenbahner
Zalety posiadania biletu w klasie Premium odczuwalne są także po wyjściu z pokładu samolotu. Jeśli nieopatrznie zapomnicie się na Silk Street w Pekinie lub St. Lawrence Market w Toronto to teraz nie musicie się o nic martwić. W opcji Premium Club bezpłatnie zwiększono limity bagażowe. Zwiedzając nowe miasta dajmy się porwać szaleństwu zakupów, ponieważ teraz możemy przewieźć aż dwa bagaże podręczne (2 x 6 kg) oraz dwa bagaże główne (2 x 23 kg).
Skoro mamy mnóstwo wolnego miejsca w walizce to gdzie powinniśmy udać się na zakupy? Jeśli wybieracie się do Pekinu to oprócz wspomnianej ulicy Silk Street koniecznie odwiedźcie jedną z czterech głównych ulic handlowych: Wangfujing, Xidan, Xisi lub Qianmen. Właśnie tam warto zakupić tradycyjne chińskie wyroby: porcelanę, jedwab albo wyroby rzemieślnicze. Wśród turystów dużą popularnością cieszą się także lokalne instrumenty: bębenki i flety bambusowe. Robiąc zakupy nie możemy zapomnieć o jednym: obowiązkowo musimy kupić chińską herbatę. Wbrew pozorom to nie będzie takie proste zadanie: czy wiecie, że np. zielona herbata ma kilkadziesiąt różnych odmian?
Fot. (C) Creative Commons/Flickr: arte_molto_brutta_2
Fot. (C) Creative Commons/Flickr:foxxyz
Fot. (C) Creative Commons/Flickr:Jaako
Fot. (C) Creative Commons/Flickr:stoicviking
Mój plan jest następujący: kupuję bilet do Pekinu, wsiadam do klasy Premium. W samolocie rozsiadam się wygodnie, wreszcie jest czas, żeby spokojnie przemyśleć mój pobyt w Chinach. Mam tylko 10 dni, a tak dużo chciałabym zobaczyć! Otulam się kocem (jest w wyposażeniu Premium Club!) i biorę do ręki przewodnik po Pekinie. Wtedy wiem, że to jest naprawdę bardzo dobry początek podróży. I kto powiedział, że długie loty muszą być nudne i męczące?
Kupiłeś bilet w klasie ekonomicznej, a chciałbyś polecieć w Premium Club? LOT przygotował specjalną promocję – na wybranych trasach za niewielką opłatą można skorzystać z usługi upgrade z klasy ekonomicznej do Premium Club. Dopłata gwarantuje nam te same przywileje z jedną różnicą: w opcji upgrade obowiązują nas te same ograniczenia bagażowe, co klasę ekonomiczną.

Dopłata do klasy Premium Club wynosi 250 USD w jedną stronę lub 400 USD w dwie strony i obowiązuje na trasach:

  • Warszawa – Pekin
  • Warszawa – Chicago
  • Warszawa – Nowy Jork
  • Warszawa – Toronto